W 2016 r. upadłość konsumencką ogłosiło w Polsce prawie 4,3 tys. osób i jest to o 85 proc. więcej niż w 2015 r. (za „Bisnode Polska”). Jednak liczba upadłości konsumenckich w naszym kraju odbiega mocno od liczby upadłości ogłaszanych w innych krajach europejskich, dla porównania – w Niemczech w 2015 r. ogłoszono upadłość konsumencką wobec prawie 108 tys. osób. Pomimo znacznie niższej skali problemu, sądy w Polsce nie radzą sobie wystarczająco z rosnącą liczbą tego rodzaju spraw. Obecnie więc Resort sprawiedliwości pracuje nad zmianami w ustawie.

19 grudnia 2016 r. Minister Sprawiedliwości powołał zespół do przygotowania zmian w zakresie upadłości konsumenckiej – poinformowała Milena DOMACHOWSKA – główny specjalista z Wydziału Komunikacji Społecznej i Promocji resortu.

Instytut Wymiaru Sprawiedliwości pracuje nad ostateczną wersją raportu po analizie postępowań upadłościowych konsumentów na podstawie przepisów obowiązujących od 31 grudnia 2015 r. Resort nie podaje w jakim kierunku pójdą  zmiany, jednak spodziewana jest kolejna liberalizacja przepisów o upadłości konsumenckiej.

Szacuje się, że w Polsce jest ok. 300–600 tys. osób niewypłacalnych. I od kilku lat, stopniowo wzrasta liczba wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Jednym z powodów jej wzrostu jest coraz większa świadomość niewypłacalnych konsumentów dotycząca pojawienia się możliwości legalnego oddłużenia.

Jarosław W. MROŻEK